Skip to main content

Interiérové doplnky z dreva, ktoré posúvajú vnímanie a podnikanie novými smermi.


Poctivo a ťažko pracovať, tak ako nám mamka a tatko kládli na srdce. Toto je jeden z prístupov, ktorými sa riadi mladá značka WOOD&ROLL pri tvorbe interiérových doplnkov výlučne z dreva pre domácnosti a najrôznejšie prevádzky. Snaží sa posúvať ľudské a podnikateľské vnímanie užitých predmetov každodenného použitia.


Ahoj David. Spomínam si, kde som prvý raz narazila na tvoje produkty. Bolo to na niektorom Malom trhu v minulom roku, ktoré sa konajú na Stanici v Žiline. Tam si sa aj prvý krát predstavil pod hlavičkou WOOD&ROLL a v podstate to bolo aj pre teba také premiérové, vyrazil si s tým medzi ľudí. Ako si sa k tomuto konceptu, resp. myšlienke, vyrábať veci z dreva vlastne dostal?


Ešte počas môjho regulárneho zamestnania, o ktorom som vedel, že je len do určitej doby, som neustále rozmýšľal, čo budem robiť potom. Vôbec ma nelákala myšlienka hľadania si zamestnania a celého toho kolotoča, na ktorý keď nastúpiš, tak len ťažko sa  z neho vystupuje. Popravde som asi dovtedy v živote nerobil prácu, ktorá by ma bavila a napĺňala. Bol to teda dlhý proces zvažovania a v podstate hľadania niečoho, čo má potenciál a čo ma ale v prvom rade bude baviť a napĺňať. Bez toho by som sa do toho vôbec ani nepúšťal. Mám to asi tak aj v živote. Vždy keď som sa niečomu venoval, tak som to robil na 100 percent a takmer všetko som tomu vždy podriadil.

Rozhodnutie vytvárať niečo hmatateľné vyplynulo kvázi prirodzene. Zvyknem hovoriť, že  v minulosti som maloval graffiti, robil intervencie a inštalácie vo verejnom priestore, trochu grafika a venoval sa kopcu iných vecí s týmito činnosťami idúcich ruka v ruke. Keď niečo robíš a prepadneš tomu na dlhé roky, nikdy ťa to neopustí, nech si kde si a či robíš v živote úplne iné veci. Stále máš v hlave tie myšlienky, ktoré len transformuješ do niečoho iného. Tak to bolo v podstate aj s  WOOD&ROLL. Jednoducho som chcel pretaviť nápady a myšlienky do hmatateľných vecí. Do dreva ako materiálu, ktoré mám rád, pretože je autentické, prirodzené a relatívne ľahko obrábateľné. A prostredníctvom CNC technológie, ktorá mi umožňuje vytvárať to, čo chcem a ktorú nateraz vnímam ako cestu, na ktorej je stále čo objavovať a strašne ma baví po nej kráčať. Je to dosť o tom, že sa učím stále niečo nové a to má poháňa dopredu. Nič poetické, vcelku pragmatické, ale v konečnom dôsledku vždy funkčné.


Takže je to vec, ktorej sa teraz venuješ výhradne?


Áno. Mám veľkú podporu v manželke, v mojej rodine a kamarátoch. Samozrejme, nikde nie je napísané, že to vyjde, ale vnímam to ako obrovskú príležitosť a zároveň výzvu,  aby som v živote robil to, čo chcem a niečo, čo ocenia aj ostatní ľudia. Je to pre mňa náročné obdobie, ale veľmi by ma v budúcnosti mrzelo, keby som to neskúsil.


Dá sa povedať, že už máš vytvorené určité portfólio. Dizajnové produkty, ktoré ho tvoria, sú rôznorodé, ale zároveň vzájomne prepojené, v niečom podobné. Ako pristupuješ k ich tvorbe?


Všetky moje výrobky dozrievajú postupne. Prvé, čo som si odskúšal, boli vešiaky, pri ktorých som vycítil aj potenciál pre ďalšie vec. Aktuálne tvorím päť druhov produktov – vešiaky, závesné lampy, podtácky, hračky a drevené plagáty. V hlave mám strašne veľa ďalších nápadov, ale nechcem skĺznuť do nejakej gýčovitosti a pásovej výroby. Napríklad drevené plagáty mám signované na 10 kusov. Prosto sa predá desať kusov a viac nebude. Plagát je niečo, čo vnímam ako umenie, niečo čo vychádza zo mňa, a v spojitosti s remeselnou výrobou vytvára aj nejakú umeleckú hodnotu. Kvantita mi ideovo nesedí a nie je ani v mojich výrobných možnostiach. Chcem ísť skôr cestou ďalšieho objavovania možností toho, čo už ponúkam. Chcem posúvať ďalej možnosti svietenia, stolovania, skrášľovania interiéru, výroby detských hračiek. Svojim produktom sa snažím dať punc jedinečnosti. Samozrejme okrem toho je tu aj zákazková výroba interiérových doplnkov, ktorá ma strašne baví, pretože je rôznorodá a môžem si tak odskúšať aj kopec iných vecí. Tento proces tvorby a vytvárania niečoho nového, ušitého na mieru ma strašne baví. Je to aj  o tom, že niekde niečo po tebe zostane, že si súčasťou niečoho. Niekde zanecháš po sebe stopu, ktorú ostatní nejakým spôsobom vnímajú a používajú ju.


Kde sa momentálne nachádza WOOD&ROLL a čo ťa na práci najviac baví?


Súčasná situácia je taká, že mám otvorený e-shop, mám základné portfólio dizajnových produktov, idem sa snažiť “obrážať“ tematicky zamerané trhy, hľadám nové spolupráce, napríklad v kooperácii s architektmi, interiérovými dizajnérmi, obchodmi a pod. Najnovšie je možné niektoré moje produkty kúpiť v kamennom obchode s hračkami Bubliboom v Žiline na Bulvári. Je to tak, že si všetko od návrhu, výroby, marketingu, fotenia, až po grafiky  robím sám. Doteraz som venoval veľa času vývoju a navrhovaniu nových produktov, ktoré sú v predaji a teraz sa zas snažím o nové. Chce to všetko svoj čas a veľa skúšania, tak aby bol výsledok funkčný. Trošku som zanedbával prezentáciu resp. marketing a to je to, kde by som teraz chcel spraviť trochu viac. Mať produkt samo o sebe vôbec nestačí. Povedal by som, že viac ako polovica úspechu je to, akým spôsobom to ponúknem zákazníkovi a ako sa budem prezentovať. Osobne by som bol najradšej pracoval na vývoji nových produktov a následne pobehoval po dielni a vyrábal, ale aj toto k tomu neodlučiteľne patrí. Na druhú stranu je to proces komunikácie, poznávania nových ľudí, ktorí prinášajú so sebou ďalšie nápady a chuť do ďalšej tvorby. Na to sa viaže aj fotenie produktov a vytváranie nových grafík, pričom nie vždy zostávam len zatvorený v miestnosti. Nedávno sme boli na výlete s lampou a vešiakmi v lese.


Ako vnímaš vzťah ľudí a dizajnu a ako ho máš postavený ty sám?


Treba povedať, že nie každý sa na to pozerá rovnakými očami. Pre niekoho nie je podstatné, ako vec vyzerá, hlavne že splní účel. Ľudia, pre ktorých vymýšľam svoje produkty, to majú trošku inak. Chcem, aby každý, kto sa na moje produkty pozrie, videl objekt úžitkový, avšak aj vizuálne zaujímavý, aby vnímal aj jeho pridanú hodnotu. Tou je samozrejme samotný dizajn produktu a jeho opodstatnenie. Nič nefunguje samo pre seba. Takže dizajn musí mať aj zmysel a využitie. Takéto ponímanie ide stále viac do popredia a začína si ho uvedomovať aj čoraz viac klientov. Nechceme napríklad, aby podtácka, ktorú použijeme niekde v kaviarni, bola len niečím neurčitým pod našou šálkou. Chceme, aby nás zaujala, aby bola výnimočná a dodala nášmu posedeniu nový rozmer. Chceme, aby s nami interagovala, aby vyvolala pocit osobného prístupu. Takto vytvorený vzťah je pre každého oveľa silnejší a aj prirodzenejší a v konečnom dôsledku funguje lepšie než gigaboard niekde pri ceste.  Chceme sa vracať na miesta, či už je to kaviareň alebo naša obývačka, kde cítime pohodlie a záujem. Dúfam, že svojimi produktmi dosahujem práve to. Že spolu so svojimi zákazníkmi vytváram priestor, ktorý je funkčný a zároveň príjemný a estetický.