Skip to main content

Chcú prinášať svetovú reportážnu literatúru

Autor:  Krištof Budke

Novovzniknuté vydavateľstvo Absynt v týchto dňoch vydalo svoj prvý titul Oči zasypané pieskom. Za cieľ si kladú prinášanie kvalitnej svetovej reportážnej literatúry a fotografie na slovenský knižný trh. Po diskusii na Stanici Žilina-Záriečie sme sa o vydavateľstve a reportážach rozprávali s vydavateľom Filipom Ostrowským.

Ako dlho je v Poľsku populárna reportážna literatúra a prečo je taká úspešná?

Reportážna literatúra je v Poľsku populárna už veľmi dlho. V podstate, sú autori, ktorí tvorili na začiatku 20. storočia a písali texty považované za reportáže. Texty boli veľmi angažované sociálne, tá tradícia je veľmi dlhá. Potom samozrejme počas komunizmu to bolo tak, že reportáž dala možnosť popisovať.

Sprostredkovať informácie ľuďom…

Áno, presne tak. Ale veľmi často museli byť informácie nejakým spôsobom skryté. Takže oni cez príbeh jednotlivca mohli ukázať na nejaké širšie súvislosti. To je, ako som spomínal na začiatku diskusie, spoznávanie mora cez kvapku vody.

Aká je vízia vydavateľstva Absynt na Slovensku?

My si uvedomujeme, že sme úplne na začiatku, že to potrebuje určite veľa energie a práce, kým sa dostaneme k tomu, čo by sme chceli dosiahnuť: že budeme schopní vydávať viac-menej jednu knihu za mesiac. V Poľsku je vydavateľstvo, ktorým sa veľmi inšpirujeme a ono vydáva samozrejme nielen poľských autorov, ale aj zahraničných. Tam vychádzajú nové knihy každý druhý týždeň.

To je už skoro ako časopis.

Áno. Sú to texty, ktoré často vznikali práve v časopisoch na pokračovanie. A knihy sú postavené tak, že sú často zbierkou viacerých kratších textov.

Plánujete vydať knihu aj niekomu zo Slovenska, prípadne máte už vytipovaných nejakých autorov, ktorí vás zaujímajú?

No samozrejme sa snažíme zisťovať, koho by sme mohli vydať, ale reálne sme ešte nič nenaplánovali. Prišli sme s tým, že prvé knihy budú od Poliakov, ale určite to nebudú len oni. Druhá kniha bude zbierkou reportáží z Bosny a Hercegoviny, potom nasleduje titul ďalšieho Poliaka, ale už plánujeme vydať aj knihu od švédskej autorky Elisabeth Åsbring Vo Viedenskom lese stále šumia stromy. Potom budeme pokračovať aj ruskou autorkou a dúfam, že postupne pribudnú aj Slováci.

Vaša prvá kniha vo vydavateľstve Absynt je práve „Oči zasypané pieskom“ od Pawła Smoleńského. Prečo je práve tento autor považovaný za súčasnú špičku v tomto žánri?

Áno, je to jeden z najvýznamnejších poľských reportérov a knižka sa nám veľmi páči, to je asi hlavná príčina, prečo práve táto publikácia. Je to nová kniha, popisuje aktuálnu situáciu, lebo problémy Izraela a Palestíny sú veľmi aktuálne. Cez leto bol v podstate ďalší boj, revolúcia a mimochodom, kniha získala nomináciu za Najlepšiu reportáž Ceny Ryszarda Kapuścińského, popredného, možno najlepšieho poľského reportéra. Takže kniha od Pawła Smoleńského je naozaj výborná vec.

Paweł Piotr Smoleński (*7. júl 1959, Varšava) je poľský novinár, reportér a spisovateľ. Prácu novinára začínal v samizdatoch a v exilovom časopise Kultúra, ktorý vychádzal v Paríži. Už vyše 20 rokov píše investigatívne reportáže pre poľskú Gazetu Wyborczu. Stál za viacerými dôležitými odhaleniami na poľskej politickej scéne či na poli medzinárodného obchodu s drogami. V roku 1999 poukázal na heroínovú obchodnú cestu medzi Tureckom a Poľskom a zverejnil aj texty, ktoré odhaľovali prepojenie organizovaného zločinu s rôznymi vysoko postavenými štátnymi úradníkmi či politikmi. V súčasnosti je  Smoleński považovaný za jedného z najlepších novinárov a venuje sa problematike Blízkeho východu.