Skip to main content

Pýtali sme sa našich kamarátov, s ktorými spolupracujeme, alebo sa stretávame pri našej práci 5 otázok. O tom ako fungujú a čo sa u nich zmenilo v tomto období “karantény” sa dočítate nižšie.

28.

Michal Kolárik, športový novinár, vedúci hokejového oddelenia v denníku Šport

Aké zmeny nastali u teba, čo sa týka tvojej práce? Čo hovoríš na home office (ak ho máš)?

Denník Šport, ako jediný športový denník na Slovensku, zasiahla korona kríza asi najviac spomedzi médií. Spomedzi denníkov určite. Píšeme iba o športe, a ten sa úplne zastavil. Nehrajú sa súťaže, neorganizujú sa podujatia, všetko sa len zrušilo, utlmilo, prípadne presunulo na neskôr. Trvá to už presne mesiac. Paradoxne nám to všetkým v redakcii otvorilo nové obzory. Tvoríme síce šesťkrát v týždni rozsahovo menšie, ale obsahovo oveľa lepšie a bohatšie vydania, ako tomu bolo pred pandémiou. Čitatelia si nájdu v Športe každý deň veľa rozhovorov, publicistiky, názorov odborníkov, postrehov. Silné vydanie máme každý deň a len si klopeme na drevo a všade kde sa dá, aby to tak ostalo. Keďže nemáme open space priestor, ale klasické kancelárie, niektorí pracujeme stále z redakcie. Platí však zásada, že ktokoľvek na akejkoľvek pozícii fyzicky nemusí byť vo firme, pracuje z domu. Všetko, čo sa dá, vybavujeme elektronicky. Obmedzili sme aj kontakt v rámci budovy. Niektorých kolegov som tak prakticky už mesiac nevidel, iných aj dlhšie. Našťastie bývam iba minútu pešo od práce, takže sa nepresúvam nikam MHD a radšej ako z domu, pracujem priamo v redakcii. Z predošlých zamestnaní viem, že nie som typ na dlhodobý home office. :)


Ako teraz vyzerá tvoj pracovný deň?

Okrem toho, že nechodievam priamo na hokejové zápasy a nerobím rozhovory s hráčmi, či trénermi a funkcionármi priamo po zápase, alebo po tlačovke, sa toho nezmenilo veľa.


Ako relaxuješ?

Je to presne mesiac, čo som nebol ďalej, ako za hranicami Bratislavského kraja. Snažím sa viac prechádzať mestom, najčastejšie večer, keď už ľudí človek veľmi nestretne. Čistím si tak hlavu, triediť si myšlienky a snažím sa filtrovať aspoň čiastočne to, čo sa deje vo svete, pretože toho mám v práci za celý deň dosť. Veľa čítam, počúvam rádiá, kde hrajú viac hudbu a menej rozprávajú, aby som ani takto nedostal viac negatívnych informácií, ako potrebujem vedieť. Objavujem v prázdnej Bratislave pekné miesta, vyľudnené historické centrum bez turistov má tiež svoje čaro, bol som na nejakých ľahkých turistických výletoch priamo v mestských lesoch a v okolí, párkrát som si bol zabehať. V rodnej Žiline som nebol už vyše mesiac, naposledy na voľbách, v horách a na športoviskách prakticky tiež. Snažím sa ostať v kontakte aspoň telefonicky či elektronicky s ľuďmi, ktorí mi ostali v Žiline, ale aj s inými známymi a kamarátmi po celom svete. Fyzický kontakt to ale nenahradí.


Aké máš nové aktivity počas tohto obdobia? (Pracovné aj domáce)

Keďže bývam v staršom prenajatom byte, snažil som sa dohnať resty a upratať a vydrhnúť v ňom všetko, čo som videl. Stále však objavujem aj v tomto smere rezervy. Snažím sa udržiavať doma aspoň ľahko v určitej fyzickej kondícii, menej jem. Schudol som štyri kilá, čo je fakt super.


Ako vidíš budúcnosť marketingu, reklamy a grafiky vo vašom regióne?

V našom segmente zúri kríza významne. Zmenšil sa objem inzercie, aj silné mediálne značky, ktoré pôsobia nielen v printe, ale aj na internete, či v elektronickom priestore, museli už prepúšťať, obmedziť periodicitu, znižovať platy, či dokonca zanikli úplne. A to hovoríme o Bratislave, ktorá je z pohľadu médií a objemu inzercie na tom z celého Slovenska asi najlepšie. Nečakajú nás veľmi dobré časy, pretože firmy v takmer všetkých oblastiach budú nútené krátiť výdavky na marketing, objem reklamy klesol a určite poklesne. Ani médiá pôsobiace okrem printu aj na internete, nemajú vyhraté. Nik nevie, koľko ešte kríza potrvá, zlepšovanie môže prichádzať pomaly a nie všetky médiá to musia prežiť. Čo sa týka printových médií, je to pre ne veľká rana. Ľudia si noviny nemôžu kúpiť na toľkých miestach ako donedávna, necestujú, takže si ich nekupujú ani so sebou na cesty a svoje výdavky v neistých časoch obmedzujú na základné veci ako sú potraviny, bývanie či nájomné. Noviny, časopisy a knihy sú na poslednom mieste v rebríčku priorít u ľudí.


29.

Katarína Ket Labudová, VŠ učiteľka anglickej literatúry

Aké zmeny nastali u teba, čo sa týka tvojej práce? Čo hovoríš na home office (ak ho máš)?

Učím anglickú literatúru na VŠ. Som zvyknutá veľa pracovať osamelo z domu, píšem články a knihu, na tom sa nezmenilo veľa. Čo je iné, je online učenie. Používam classroom.google, už som si zvykla, aj študenti si zvykli a celkom nám to ide. Je to veľmi náročné, pracujem individuálne s každým študentom, ale začína ma to tešiť, lebo sú naozaj disciplinovaní a mnohí ma prekvapujú svojou kreativitou a milým prístupom.

A hlavná veľká zmena je, že nemusím dochádzať vlakom.


Ako teraz vyzerá tvoj pracovný deň?

Ráno učím: kontrolujem študentom zadania, pripravujem nové, hodnotím ich prácu, zadávam úlohy, pripravujem študijné materiály. Poobede a večer píšem svoje veci, práve píšem článok o rozprávkach v textoch Margaret Atwood a dokončujem knihu o jej post-apokalyptických románoch. Medzitým povzbudzujem teenagera, aby sa učil (a on sa fakt učí, disciplinovanejšie a systematickejšie ako bežne!).


Aké máš nové aktivity počas tohto obdobia? (Pracovné aj domáce)

Snažíme sa každý deň ísť do prírody, do lesa a na kopec, kde nie sú ľudia. Ale to aj bežne.  Zvykám si na rúška, ktoré mám od dobrých kamarátok, lebo ja neviem šiť.


Ako relaxuješ?

Každý deň si trošku zacvičím jogu, varím zdravé zeleninové jedlo (veľa a stále), lebo máme teenagera. Pečiem chlieb, to je veľmi terapeutické (ale to v podstate každý deň už od 2008). Veľa čítam, práve som dočítala Moc faktov, pre toto obdobie ako stvorené. Počúvam rozhlasové hry a audioknihy z archívov BBC, rádio Vltava a RTVS. Pozriem si nejakú áriu alebo koncert na Youtube. Radi si pozrieme nejaký film, napríklad sme sa veľmi zabavili na Knives Out a The Gentlemen od Guy Ritchie.

A spím. Snívajú sa mi preľudnené sny.


Ako vidíš budúcnosť marketingu, reklamy a grafiky vo vašom regióne?

Ružovo.


30.

Michal Fiabáne, Global digital PR representative, ESET

Aké zmeny nastali u teba, čo sa týka tvojej práce? Čo hovoríš na home office (ak ho máš)?

Hlavná zmena je ten Home office, ktorý áno – mám. Prvé týždne to bola zmena len a výhradne príjemná, ale po čase si človek uvedomí, že ten kontakt s kolegami, vhodné a prispôsobené pracovné prostredie, má svoj význam a byť zavretý doma nie je dlhodobo zdravé a udržateľné. Meetingy nahradili cally a tej komunikácie okolo všetkých projektov je viac, keďže chýba osobný kontakt a všetko sa rieši cez telefón a maily. Je to trochu menej efektívne, ale nie zásadne.


Ako teraz vyzerá tvoj pracovný deň?

„Príchod“ do práce spočíva presunutím sa do samostatnej izby na byte, ktorá je teraz mojou kanceláriou, prípadne ešte sedávam za kuchynským stolom. Začínam okolo 9:30, trochu neskôr ako predtým, keďže pomáham viac ráno s bábätkom a okolo domácnosti. Doobeda mám prvý pracovný blok, potom buď varím/ idem na nákup/ starám sa o dieťa/ kým manželka varí. Potom ďalší pracovný blok, cca do štvrť na pät, kedy idem s malou na prechádzku. Po večeri sa ešte často vraciam k práci na chvíľku, ak som cez deň nestihol všetko čo bolo treba. Pracovný deň je prerušovaný častými pracovnými hovormi a  úlohami okolo bábätka a domácnosti.


Aké máš nové aktivity počas tohto obdobia? (Pracovné aj domáce)

Oveľa viac sa podieľam na chode domácnosti a starostlivosti o bábätko, keďže som po ruke. :)
Čo sa týka pracovných úloh, je to hlavne viac callov, mailov a väčšie nároky na efektívny time manažment, obsahom mojej prace je vo väčšej miera aj téma epidémie, inak všetko po starom.


Ako relaxuješ?

Snažím sa každé ráno si zľahka zacvičiť, každý druhý/tretí deň beh alebo bicykel. Poobedné prechádzky s bábätkom sú hlavným pilierom mojej psychohygieny. Po večeroch si väčšinou po uspaní dcérky pozrieme s manželkou nejaký film/seriál, plus som za toto obdobie znova podľahol svojej občasnej vášni pre počítačové hry. Pravidelne si dávame video hovory s rodinou, s kamošmi už sme boli cez skype aj „na pivo“. Bol som skeptický, ale nakoniec to bolo celkom fajn.


Ako vidíš budúcnosť marketingu, reklamy a grafiky vo vašom regióne?  

Myslím si, že to určite tento sektor zasiahne, otázka je len, ako veľmi. Je možné, že niektoré slabšie/menšie firmy to položí, bude závisieť na tom, aké majú vytvorené rezervy a aké majú zloženie klientely. Marketéri, ktorí sa venujú prioritne onlinu majú naopak momentálne zlaté časy a tie budú možno pokračovať aj po odznení krízy, keďže celá spoločnosť sa touto skúsenosťou naučí veci riešiť online, v ešte väčšej miere ako tomu bolo predtým. Odporúčal by som asi každému v tejto brandži urýchlene zaktualizovať a posilniť ponuku v oblasti onlinu, uberať sa viac vedome týmto smerom.