Skip to main content

Pýtali sme sa našich kamarátov, s ktorými spolupracujeme, alebo sa stretávame pri našej práci 5 otázok. O tom ako fungujú a čo sa u nich zmenilo v tomto období “karantény” sa dočítate nižšie.

25.

Matej Vanoch, redaktor a editor časopisov a webov

Aké zmeny nastali u teba, čo sa týka tvojej práce? Čo hovoríš na home office (ak ho máš)?

Som rád, že nemusím každý deň testovať kvalitu dezinfekcie v bratislavskej hromadnej doprave, takže za home office som veľmi vďačný. Väčšinu mojej práce dokážem urobiť rovnako dobre aj z domu, nie som v pozícii žeriavnika, či obrábača kovov, takže v tomto zmysle sa pre mňa toho až tak veľa nezmenilo. Novinkou je, že výkriky z vedľajších kancelárií teraz ku mne prichádzajú vo forme e-mailu a z pracovného nasadenia ma nevyrušujú kolegovia, ale deti.


Ako teraz vyzerá tvoj pracovný deň?

Hlavnou výhodou oproti bývalému režimu je možnosť spať o čosi dlhšie, keďže človek ušetrí na činnostiach ako je cestovanie do práce, vodenie detí do škôlky, či prezliekanie sa z pyžama. Keďže máme so ženou obaja home office a home office majú aj obe škôlkopovinné deti, celý deň je v podstate jedným veľkým chaosom alebo skôr bojom o to, kto sa bude kedy venovať svojej práci, kedy vareniu, upratovaniu a deťom. Boj končí niekedy pred polnocou.


 Aké máš nové aktivity počas tohto obdobia? (Pracovné aj domáce)

Učím sa veľa nových vecí: Dezinfekcia bytu, kŕmenie kvásku, zháňanie múky, zisťovanie podrobností o zákaze vychádzania a ďalšie činnosti, na ktoré som bol vďaka bohu aspoň základne pripravený vďaka sledovaniu filmov z druhej svetovej vojny. Novinkou je pre mňa tiež to, že trávim už niekoľko týždňov všetok svoj čas bez akejkoľvek väčšej prestávky s mojou ženou a deťmi. Takže máme dostatok priestoru sa naozaj dobre spoznať. Musím povedať, že moja žena je naozaj veľmi milá osoba, podľa všetkého pracuje v treťom sektore a máme veľa spoločných názorov na život!


Ako relaxuješ?

K relaxu sa dostanem väčšinou okolo jedenástej večer, kedy si stihneme pozrieť seriál. Keďže o korone ešte nikto nič nestihol natočiť, pozeráme The Crown, čo má k tomu asi najbližšie.


Ako vidíš budúcnosť marketingu, reklamy a grafiky vo vašom regióne?

Ja som človek, ktorý investoval svoje úspory do akcií niekoľko týždňov pred pádom Lehman Brothers a ešte vo februári si intenzívne plánoval dovolenku v Lombardsku, takže nie som si istý, či by som sám seba označil za vizionára, či znalca svetových megatrendov. Asi sa, ale veľmi nepomýlim, keď poviem, že pokiaľ človek nevlastní Chiranu Medical alebo Lidl, tak najbližšie mesiace budú pre neho z pohľadu biznisu dosť bezútešné, čo sa samozrejme odrazí aj na situácii marketérov, či grafických dizajnérov. Z dlhodobého hľadiska som optimistom, myslím si, že svet sa skôr či neskôr vráti do svojich starých koľají a ľudia sa opäť začnú venovať tomu, čo majú naozaj radi, čiže nakupovaniu a konzumovaniu.


26.

Šimon Babej, dizájnér a tlačiar

Aké zmeny nastali u teba, čo sa týka tvojej práce? Čo hovoríš na home office (ak ho máš)?

Keďže som primárne tlačiareň, kde fyzicky musí bežať výroba tak „home office“ nehrozí. Už roky trávim v práci priemerne 10-12 hodín denne, takže je to môj sekundárny domov a teda je to aj taký karanténny home office :), keďže pracujem väčšinu času sám.


Ako teraz vyzerá tvoj pracovný deň?

Pracovný deň vyzerá rovnako ako doteraz, akurát sa snažím dostať domov skôr ako o 18.00. Ráno 5.30 budík, 6.00 sadanie do auta a 6.30 sa už snažím využiť a vyťažiť čas čo najlepšie, čo sa samozrejme nie vždy darí.


Aké máš nové aktivity počas tohto obdobia? (Pracovné aj domáce)

Keďže k veľkým pracovným zmenám nedošlo, nejaké nové aktivity nehrozia, avšak vidím priestor konečne napísať knihu o polygrafii a urobiť si po 16 rokoch web, na ktorý nemám čas v zmysle „obuvník chodí bosý“. Mám premyslených viacero projektov na zrealizovanie. Takže možno vznikne časopriestor na premyslenie ich realizácie.


Ako relaxuješ?

Staviam lego duplo s dcérkou a lego technic sám so sebou :D + pre krátku regeneráciu gitara a pre väčšiu regeneráciu príroda mimo ľudí.


Ako vidíš budúcnosť marketingu, reklamy a grafiky vo vašom regióne?

Dávam šancu tomu, že by sa marketing mohol stať pravdivejším a skutočnejším. Často mám pocit, že marketing má oveľa väčší vplyv a dopad ako samotný produkt/služba, ktorú sa snaží spropagovať. Prehnaným a agresívnym  marketingom nafukujeme bublinu, ktorá už veľakrát skolabovala váhou samej seba a stiahla tým na dno všetky oblasti – ako kríza v 2008. Propagujeme nasilu aj veci, ktoré nepotrebujeme. Reklama, grafika a marketing budú určite potrebné, ale oživenie trhu bude trvať dlhšie ako po roku 2008. Hospodárska kríza v 2008 ma posunula od robenia komerčnej grafiky a webov k tlači, kde som sa našiel. Verím, že aj táto kríza ukáže mnohým nové cesty, nové nápady ako tvoriť a ako sa realizovať. Akokoľvek komplexná je spoločnosť, vždy je postavená a silná len tak ako sú v nej silný jednotlivci – kreatívci a všetci tvoriaci reálne hodnoty. Budúcnosť je síce momentálne neistá, ale verím vo svetlé zajtrajšky. Takže hurá tvoriť pre svetlejšie zajtrajšky nás všetkých.


27.

Maja Demjanovičová, Pure Junk

Aké zmeny nastali u teba, čo sa týka tvojej práce? Čo hovoríš na home office (ak ho máš)?

Menej sa stretávam s ľudmi. Ráno vyzerá veľmi podobne ako pred pandémiou, no namiesto stresového uchlipávania z kávy počas rannej hygieny a obliekania sa…si kávu v pyžame beriem naspäť do postele. Vstávam skôr, čo je u mňa fakt zvláštne. Celkovo však zatiaľ na mňa celá situácia pôsobí pozitívne. Cítim sa ako na nútenej dovolenke. No zároveň sa dostávam postupne k projektom, na ktoré dlho nebol čas.


Ako teraz vyzerá tvoj pracovný deň?

Predbehla som druhú otazku odpoveďou v prvej, tak budem len pozvoľne pokračovať. Po rannom koťogu prechádzam k mailom. Vybavím len tie jednoduché, na ktoré stačí rýchla odpoveď. Tie zložitejšie nechávam po raňajkách a vyvenčení psa, pretože k tým si potrebujem sadnúť za stôl. Doobedie teda trávim skôr prípravou projektov – nacenenia, produktové špecifikácie, či príprava mood boardov pre nových klientov. Nasleduje obed a presun do dielne. Ak je potrebné riešim materiál a veci, čo nám chýbajú v dielni, ak máme všetko čo potrebujeme, venujem sa výrobe. Okolo 17-tej sa väčšinou presúvam na kopec so psom a knihou, kde si okrem kávy pripravujem posty na Facebook a Instagram. Večer si väčšinou upravujem fotky a v posteli si chystám to do list na ďalší deň, zaspávam skrolovaním Pinterestu.


Aké máš nové aktivity počas tohto obdobia? (Pracovné aj domáce)

Ako všetci som sa pustila do veľkého, revolučného upratovania. Takže okrem toho, že mám doma aj v dielni upratané ako na Vianoce, chystám sa aj na digitálnu očistu. Chcem si konečne dať do poriadku všetky fotky, dokumenty a postupne pripravujem plány na rebrand PURE JUNKu. (Chystám sa na to už druhý rok, takže už len toto je fakt veľký krok vpred). Okrem toho čítam knihu. Po 9 rokoch to však nie je nič podobné ako marketing do vrecka, či podnikateľský minimalizmus. Je to úplne nechutná švédska romantika z polovice 19.storočia. A možno aj preto, že nemám doma telku je toto pre mňa niečo ako Jednoducho Mária pre ženy v 90. rokoch. A začala som aj variť, neviem či je to vplyvom tej knihy, no každý kto ma pozná vie, že tento fakt hraničí s úplnou zmenou mojej osobnosti.


Ako relaxuješ?

Lúka, káva, kniha a niekde poblíž pes. Večer dobrá hudba, papier, ceruzky a víno, ktoré sa míňa akosi rýchlejšie ako bežne. V pláne je aj yoga a beh. Ale viete ako. Plány sú odhady.


Ako vidíš budúcnosť marketingu, reklamy a grafiky vo vašom regióne?  

Myslím si, že tak ako móda, hudba, život, tak aj marketing sa vráti k tradičným spôsobom. Digitalizácia je super, no len do určitej miery. Dôraz sa bude klásť na hodnotu produktu z pohľadu spoločnosti a prínosov pre ňu. Už teraz vidíme, že je pre nás podstatné, či je produkt lokálny, či je kvalitný, či je vyrobený rukami, alebo z továrne z Číny. Myslím si, že tieto pohľady sa prenesú aj do marketingu. Pretože to tak bolo vždy. Dobrý marketing tvorí to, čo potrebujú ľudia počuť… :)
A keď skončí obodbie „covid“, príde obdobie, kedy si budeme viac vážiť to bežné, všedné…