Pýtali sme sa našich kamarátov, s ktorými spolupracujeme, alebo sa stretávame pri našej práci 5 otázok. O tom ako fungujú a čo sa u nich zmenilo v tomto období “karantény” sa dočítate nižšie.
16.
Tomáš Turek, copywriter a fotograf
Aké zmeny nastali u teba, čo sa týka tvojej práce? Čo hovoríš na home office (ak ho máš)?
Veľké. Ak by som sa na to pozrel čisto cez čísla, keďže som dosť naviazaný na gastro, viac ako tretina príjmov mi vypadla. Viac ma však mrzí, že sa nemôžem pracovne stretávať s ľuďmi, cestovať, ochutnávať. Všetko je to neosobné a hoci som si – najmä dávnejšie – myslel, že som introvert, začína mi to chýbať. Klávesnica predsa len nie je taký dobrý spoločník.
Na home office som zvyknutý, fungoval som na ňom tri roky. Je to o sebadisciplíne, a keď ju máš, často vieš byť efektívnejší ako zo štandardného pracovného prostredia. Našťastie sme teraz dokončili náš Priestor, kde máme aj kanceláriu, takže mám zmenu prostredia, dvojminútovú prechádzku na vzduchu a pokoj od každodenného ruchu domácnosti.
Ako teraz vyzerá tvoj pracovný deň?
Spoločné raňajky, práca z kancelárie, spoločný obed, káva a cigareta, práca z domu, čas so synom, spoločná večera, občas prechádzka s foťákom vyľudneným mestom, oddych s manželkou, spánok. A takto dokola už viac ako mesiac.
Aké máš nové aktivity počas tohto obdobia? (Pracovné aj domáce)
Živím sa textom a fotografiou, takže veľa píšem, málo fotím – takmer vôbec. Teším sa však na fotenie svadby: piati ľudia na radnici, všetci rúška, gumené rukavice a povinné rozostupy. Láska nepočká. Doma som okrem varenia začal aj veľa piecť: kváskový chlieb, lúpačky, jablkové pité. Hlavne ten chlieb je skvelým spestrením: 20 hodín čakania prekladaného miesením, ladením, skúšaním, aby si z rúry vytiahol chrumkavé prekvapenie.
Ako relaxuješ?
Rôzne – na gauči, na posteli, s hudbou, v tichu, s knihou, s mobilom, v kuchyni, pri jedle, so synom, bez neho, s manželkou, bez nej.
Ako vidíš budúcnosť marketingu, reklamy a grafiky vo vašom regióne?
Nevidím do budúcnosti. Myslím si však, že táto oblasť má len dočasný útlm, pretože ľudia, ktorí sú situáciou okolo COVIDU-19 primárne postihnutí, ako gastro, začínajú vymýšľať nové projekty, nové riešenia, nové nápady. A keď budú chcieť byť úspešní, reklamu budú nepochybne potrebovať. Takže stretnutia sa presunú do online prostredia, trh sa mierne prečistí a objavia sa nové, netradičné produkty, ktoré so sebou prirodzene prináša každé ťažké obdobie. Mali by však myslieť na to, aby to nebolo udržateľné iba počas tejto našej etapy, ale dlhodobo – aj keď toto všetko pominie.
17.
Matej Dolník, Consumer Collecting Manager CZ/SK Red Bull a bývalý slovenský reprezentant vo freestyle snowboardingu
Aké zmeny nastali u teba, čo sa týka tvojej práce? Čo hovoríš na home office (ak ho máš)?
Príde mi, že mám toho ešte viac ako pred tým. Rozbiehame viaceré iniciatívy na pomoc ľuďom, ktorý makajú nadčasy (primárne záchranné zložky) a tak mi aj to pribudlo k mojej pracovnej náplni. Home Office celkom zvládam. Našiel som si svoj režim a funguje to. Sám som prekvapený.
Ako teraz vyzerá tvoj pracovný deň?
Ráno vstanem, dám si raňajky, kávičku a sadnem za komp. Pri ňom sedím do cca 17:00 a potom sa venujem instagramu. Jediné čo pribudlo, tak sú video calls, ktorých mám už teraz plné zuby.
Aké máš nové aktivity počas tohto obdobia? (Pracovné aj domáce)
Primárne sa snažím baviť ľudí na instagrame a popritom aspoň trochu športujem nech nie som bachroš.
Ako relaxuješ?
Primárne tým instagramom. Dáva mi to dosť energie. Keď už nevládzem, tak hrám na gitare alebo pozerám nejaký film.
Ako vidíš budúcnosť marketingu, reklamy a grafiky vo vašom regióne?
Myslím, že netreba prestávať s marketingom ani teraz. Nie je síce vhodná doba na platené reklamy alebo kampane, no treba sa nachystať, že bude nejaké potom.
18.
Peter Madigar, manažér MAS Terchovská dolina
Aké zmeny nastali u teba, čo sa týka tvojej práce? Čo hovoríš na home office (ak ho máš)?
Pri mojej práci bol home office prítomný a nevyhnutný už dlhší čas, v súčasnosti sme urobili opatrenia, takže ho využívame na maximum a minimalizujeme pobyt v office, ak je nevyhnutné do kancelárie ísť, striedame sa po jednom, takže minimálne 1-2 dni office niekto skontroluje (pošta, ostatné veci). Home office je ako som písal pri našej práci prítomný už dlhodobo, termíny a deadline-y projektových žiadostí, žiadostí o platbu, ale aj iných aktivít bývajú často neúprosné a znamenali by niekedy nutnosť tráviť v kancelárii 24 hodín denne 😊. Obzvlášť pokiaľ sa mafiáni z ministerstva pokúšajú systematicky likvidovať iniciatívy zdola a vytvárajú prekážky pre fungovanie v rámci normálnych demokratických princípov, pravidiel, transparentnosti a partnerského princípu ako inde v civilizovanej Európe. Takže home office je fajn a momentálna situácia je pozitívna v tom zmysle, že človek trávi viac času so svojimi deťmi, aj keď to skĺbenie je niekedy riadne náročné. 😊
Ako teraz vyzerá tvoj pracovný deň?
Ráno vstanem, nachystám raňajky deckám, nejaké to upratovanie, pomedzi rozprávky vybavovanie emailovej agendy, pred obedom sa decká dokážu prebaviť aj dve hodiny bez väčšej asistencie, tam vzniká prvá príležitosť na prácu, pred obedom sa snažíme ísť vyvetrať aspoň na hodinu. Potom obed a máme ešte povinný obedný spánok, kde vznikne priestor 1,5 až 2,5 hodiny nar prácu (pokiaľ neodolám a nepripojím sa k obednému spánku 😊). Po obede nejaké tie hry a keď príde zvyšok rodiny do nejakej tej 18-19 sa opäť naplno venujem práci pokiaľ nevyužijeme pekné počasie na to, že sa ideme vyvetrať. Ďalší priestor pre prácu potom vzniká po 20 hodine, niekedy potiahnem aj do 2hodiny nad ránom ak je chuť, inokedy si dám voľno a už nepracujem.
Aké máš nové aktivity počas tohto obdobia? (Pracovné aj domáce)
Ako relaxuješ?
Nemám nejaké novšie aktivity, snažím sa využiť určité utlmenie sveta na to, aby som si urobil poriadok v doterajších aktivitách, podoťahoval veci a posúval dopredu dlhodobejšie misie. Snažím sa relaxovať s deckami, alebo s knižkou, filmami, alebo spracovávaním dlhodobejších aktivít. Už nejaký čas robíme výskum salašníctva a pastierstva v regióne týkajúci sa histórie, topografie, sídelných vzťahov, zvykov, polôh pastvín, takže máme mnoho materiálov, nahrávok, ktoré treba spracovať, triediť, analyzovať, pretože by sme radi prispeli k zachovaniu tohto fenoménu a trvalo udržateľného hospodárenia v regióne. Keďže naši respondenti často patria medzi staršiu generáciu a teda rizikovú skupinu, na nejaký čas budeme musieť tieto výskumy obmedziť, čo je príležitosť pre mapovanie v teréne, ale aj spracovávanie doteraz nahonobených materiálov. 😊
Ako vidíš budúcnosť marketingu, reklamy a grafiky vo vašom regióne?
Myslím, že po určitom šoku príde postupne návrat do starých koľají. Niektorých to možno položí, pre viacerých to však môže byť nová príležitosť. Je a bude to asi divočina odhadom minimálne najbližšie dva roky. Ja dúfam, že nám dobrí grafici a marketéri nepomrú za ten čas od hladu a budeme môcť využiť ich profesionálne služby.