Redizajn, redesign, refresh, upgrade. Nech to nazvete akokoľvek, mala by sa za tým skrývať zmena k lepšiemu. Tak, ako pravidelne redizajnujeme vlastné logo, patrí k našej práci aj refresh vizuálov našich klientov. Časť nášho portfólia tvoria aj úpravy log, ktoré sme síce nevytvárali my, no dávame im novú tvár. Pripravili sme pre vás krátky prehľad, s ktorým zistíte, či aj to vaše logo potrebuje zmenu.
Niektoré zmeny sú kozmetické, iné sú výraznejšie. Niekedy treba prekopať vizuál vyslovene od základov, niekedy stačí drobná zmena, ktorú si laik ani nevšimne, a všetko je v poriadku. Samotné logo v sebe skrýva množstvo zákutí, ktoré sa dajú pokaziť, ak nie ste profesionál alebo skúsený grafik. Práve preto sa vám môže vypomstiť nechávať dizajn na masové internetové portály rozšírené najmä v ázisjkých krajinách ponúkajúce prácu za 5 dolárov.
Logo musí spĺňať prísne technické parametre: správne zarovnanie, rozostup písma, vhodné medzery medzi grafickými prvkami. Ak sa nemyslí na detaily, vám a vášmu zákazníkovi môže na ňom na prvý pohľad niečo prekážať a nemusíte ani zistiť čo. Zákutia psychológie prenikajú aj do podnikania a podprahové informácie vnímame rovnako my ako aj naši klienti a zákazníci. Veľmi dôležitá je harmónia. Pri extravagantných logách sa dá tiež navrhnúť také riešenie, ktoré človeka, teda koncového prijímateľa, nijako nevyrušuje.
5 TIPOV ako zistíte, či aj vaše logo potrebuje redizajn?
1. Keď logo potrebuje modernejší vzhľad
Niektoré výborne spracované nadčasové logá „fungujú“ celé roky bez nutnosti redizajnu. Tento aspekt sa prevažne spája aj so stabilitou firmy a sférou podnikania. V drvivej väčšine však logá potrebujú menšie úpravy, nielen estetické, ale aj funkčné. Zastarané logo je väčšinou subjektívny pojem, niekomu sa stále môže páčiť, niekomu nie. Ak však nespĺňa ani funkčné požiadavky, je čas na zmenu. Niekedy stačí len odstrániť symbol registračnej známky, upraviť farebnosť, odstrániť orámovanie alebo zjednodušiť písmo a logo naďalej výborne spĺňa svoju funkciu.
2. Slabá čitateľnosť
Logo je nositeľom informačnej hodnoty. Už na prvý pohľad musí byť jasné, čo sa v ňom ukrýva. Tie najlepšie logá – logá najúspešnejších firiem, sú často až triviálne jednoduché. Vezmite si napríklad odhryznuté jablko Apple, spojené kruhy Audi alebo oblé písmeno M od McDonald’s. Všetko sú to symboly, ktoré by ste dokázali nakresliť spamäti a to dokonca aj vtedy, keď kresliť vôbec neviete. Logo by si malo zachovať svoju jednoduchosť a dá sa to aj v prípade, ak ho chcete urobiť zaujímavejšie – pohráte sa s typografiou, farbami, grafickými prvkami. Dôležité je však mať stále na piedestále jeho jednoduchú čitateľnosť. Nielen na papieri či na webe. Možno sa objaví na vlajke pri sponzoringu, možno bude svietiť na bilboarde… Nášmu klientovi, reštaurácii Západná, sme pôvodné logo mierne upgradli. Aby sa jednoduchšie čítalo a bolo dobre viditeľné aj z diaľky, napríklad pri použití na reklamných plochách na futbalovom štadióne.
3. Neladí so zvyškom webu/moderným letákom/pozvánkou
Podobný problém sme riešili pri redizajne vizuálnej komunikácie krásneho žilinského hotela Villa Nečas. Pri návrhu nových tlačených propragačných materiálov (menu, jedálne lístky, plagáty k udalostiam) sme potrebovali vizuál pôvodného loga mierne upraviť. Keďže vychádza a viaže sa k histórií hotela, nepristupovali sme k výraznej zmene. Stačilo iba odľahčiť rámček a vizuál mierne vyčistiť a výsledok majiteľov príjemne prekvapil.
4. Ťažko sa s ním pracuje na sociálnych sieťach
V jednoduchosti je krása, platí to aj pri dizajne. Občas je však výrazný rozkol medzi požiadavkami klienta a predstavami grafika. Je na profesionálovi, aby určil hranice – správnymi argumentmi presvedčil, čo do loga patrí, čo nepatrí a ako to upratať. Kvetinár by mal možno rád v logu krásnu 3D ružu, pretože je jednoducho jeho obľúbená, no nie vždy by vyzerala dobre. Vezmite si napríklad sociálne siete Instagram či Facebook.
Zaužívaným zvykom na firemných stránkach je používať logo ako profilový obrázok. Dostáva sa do povedomia verejnosti, pri známej značke je ľahko identifikovateľné medzi novinkami na nástenke a ak je kvalitné, dokáže sa s ním aj výborne tematicky pracovať: môžete ho odieť ho do vianočnej či veľkonočnej podoby, upravovať podkladové farby tak, aby ladili s titulnou fotografiou či práve prebiehajúcou akciou.
Ak je vaše logo príliš členité, zložité, na malom formáte ťažko identifikovateľné, asi by to chcelo zmenu. Niektoré príliš jemné linky alebo drobné písmená na menších formátoch narobia problémy. Dá sa to však zvládnuť aj bez redizajnu celej vizuálnej identity. Šikovný grafik vám pripraví napríklad „výrez“ z loga určený na sociálne siete – ak máte v logu celý dlhý názov firmy, môžete použiť len začiatočné písmeno či zvoliť inú alternatívu.
5. Prispôsobenie sa trendom
Vraví sa, že obuvníkove deti chodia bosé. Nie je to prípad nášho loga. Aj to pravidelne redizajnujeme, prispôsobujeme trendom a modernizujeme. Nie preto, že predchádzajúce je zlé, ale preto, že nové je ešte lepšie. Posúvame sa vpred každým dňom, ktorý strávime nad prácou pre našich klientov, učíme sa nové postupy, získavame cenné skúsenosti, experimentujeme a nachádzame netradičné riešenia. Snažíme sa, aby tento trend odzrkadľovalo aj naše logo. Ktoré sa vám najviac páči?
Potrebujete poradiť, či aj vaše logo potrebuje redizajn? Napíšte nám, radi sa na to pozrieme.