Skip to main content

Premýšľate, že zveríte svoje sociálne siete agentúre alebo freelancerovi? Tak presne pre vás je ďalší z našich blogov z praxe.


Kto sa stará profesionálne o sociálne siete?

Manažér sociálnych sietí, social media manager alebo v agentúrnom slangu social, je v predstavách verejnosti niekto, komu platia za to, že je  prakticky 24 hodín denne a 7 dní v týždni na Facebooku. V skutočnosti to však nie je žiaden dream job a keď to robíte poriadne, gro vašej práce tvoria tabuľky, plánovanie, štatistiky, schvaľovanie, odpovedanie na komentáre o 23:00 v posteli a len menšiu časť to sexi postovanie obrázkov a vymýšľanie vtipných statusov.


Prečo musím mať profil na Facebooku a Instagrame?

Nemusíte.
A prečo by som mal niekomu platiť za to, že mi tam raz za čas pridá nejaký status?
Tiež nemusíte.

Iba málo segmentov podnikania však v súčasnom digitálnom boome nevyžaduje komunikáciu na sociálnych sieťach. Dnes už bežne stretnete na Instagrame predajcu kúpeľňových kachličiek, neziskovku aj občianske združenie. Prečo? Sociálne siete sa postupne stali jednoducho dostupným komunikačným kanálom a skvelým miestom, kde si môžete overiť, či je e-shop, z ktorého sa chystáte nakupovať, overeným a spoľahlivým alebo posúriť reklamáciu, s ktorou sa už tretí týždeň nič nedeje.

V nasledujúcich bodoch sa pozrieme sa na to však pozrieme z druhej strany – zo strany firmy či podnikateľa, ktorý uvažuje, že by správu sociálnych sietí zveril do rúk profesionálom.


Dobrý plán je základ

Každá firma môže mať profil na sociálnych sieťach, záleží len na vašej marketingovej stratégií, na čo a ako ho využijete. Ak predávate výlety balónom, určite by ste mali zásobovať svojich fanúšikov parádnymi instagramovými postami s pestrofarebnými balónmi. Ak ponúkate strojové komponenty alebo zariadenia, ktoré nie sú fotogenické, vzdelávajte – pripravujte blogy so zaujímavými tipmi, radami, nechajte fanúšikov nazrieť do zákulisia výroby.

Základom je však dobrý plán. Aby váš profil fungoval efektívne, potrebuje originálny obsah uverejňovaný pravidelne. Iba tak sa nebudete musieť stále hrabať z algoritmového dna. Plánovanie zabezpečí, že sociálne siete pôjdu ruka v ruke s vašou marketingovou stratégiou, umožní vám mať dokonalý prehľad o tom, čo sa pod menom vašej firmy uverejňuje a aj dostatočný čas naskladniť zásoby pre prípad, že by o produkt, ktorý ste postli na Facebooku, zrazu ohromný záujem.

  • postplán, publikačný plán alebo edičný plán – tak sa môže volať mesačný prehľad postov, ktoré pripraví váš sociál
  • príspevky sa môžu uverejňovať automaticky prostredníctvom plánovania cez business manager alebo manuálne
  • existujte aj šikovný online manažér, v ktorom si môžete plánovať príspevky aj na Instagrame 

Vizuál, ako má byť

Existuje zopár základných pravidiel, ktorými by ste sa mali riadiť pri uverejňovaní obrázkov a grafiky na Facebooku.

  • profilovka by mala byť jednoducho rozoznateľná, ideálne by mala obsahovať logo
  • titulná fotografia môže spĺňať informačnú funkciu, môže pútať pozornosť pekným krátkym videom alebo zábavným gifom. V každom prípade musí upútať a HLAVNE – musí byť responzívna. To znamená vyzerať fit na počítači, mobile aj na tablete.
  • Facebooku sa nepáčia vizuály, grafiky a fotografie, kde je použitého veľa textu. Ak si takýto vizuál vyberiete napríklad od reklamnej kampane, môže vám radikálne znížiť potenciálnych dosah (reach) – teda to, komu sa bude vaša reklama zobrazovať.
  • iné rozmery má titulná fotografia na stránke, iné pri udalosti
  • všetky uverejnené fotografie musia byť vaše! Ak chcete pridávať cudzí obsah, zdieľajte ho s pôvodným zdrojom.


Hrajte podľa pravidiel

Súťaže na Facebooku majú svoje pravidlá. Tie by boli na celý samostatný článok – krásne ich zhrnuli napríklad kolegovia z agentúry Visibility.

V skratke:

  • populárne a bežne rozšírené zdieľačky, kedy podmieňujete výhru v súťaží zdieľaním obrázku, nie sú Facebookom povolené
  • nemali by ste výhru v súťaži podmieňovať tiež označením priateľa v komentári (Facebook)
  • tiež by ste mali zreteľne uviesť, že súťaž nie je nijakým spôsobom sponzorovaná Facebookom alebo Instagramom

Zamýšľate sa, či sa súťaže teda vôbec oplatia? Oplatia. Keď ich správne podchytíte, získate viac fanúšikov alebo viac platiacich klientov – v závislosti od cielenia kampane. Aj o to sa postará manažér sociálnych sietí.


Krízová komunikácia

Problémy sa stávajú. Spadne vám server, váš predajca bude po predajni pobehovať v tričku podporujúcom extémizmus alebo zákazníkovi príde domov poškodený tovar a bude to chcieť riesiť 22:10, keď sa vráti domov z práce v piatok večer. 

Základom je komunikácia. Každá – najmä tá negatívna – reakcia na Facebooku či Instagrame potrebuje mať ideálne okamžitú odozvu. Môžete mať predpripravenú generickú odpoveď, nech sa vám človek ozve do správy, že vás to mrzí a bla bla bla. No skôr či neskôr sa môže strhnúť nahnevaná diskusná vlna, napríklad pod úspešným príspevkom a vy si nepomôžete. Práve preto je vhodné mať po ruke skúseného sociála, ktorý je presne na tieto situácie zvyknutý. A školený.


Štatistiky a vyhodnocovanie

Nebolo by pohodlné, ak by vám každý mesiac pristál v mailovej schránke prehľad najúspešnejších príspevkov, zhrnutá spätná väzba od vašich fanúšikov a odporúčania, čo robiť, nerobiť a čo zlepšiť? Spätná väzba posúva ďalej, rovnako aj konštruktívna kritika. A sociálne siete sú skvelým prostriedkom, ako ju získať priamo od vašich fanúšikov a zákazníkov.


Budete online 24/7?

Sociálne siete sa nedajú vypnúť. Ak si raz zverejníte profil, môžete deaktivovať napríklad komentovanie pod príspevkami alebo nič neuverejňovať dlhší čas a svoju stránku tak umlčať. Alebo pred plánovanou dovolenkou naplánovať automatické pridávanie príspevkov a tiež automatické odpovedanie na správy. Ale verte nám, tie najpálčivejšie problémy budú mať chuť riesiť vaši fanúšikovia počas nedeľného obeda alebo večer, keď konečne nájdu čas. A práve vtedy by ste si ho mali nájsť aj vy. Alebo váš manažér sociálnych sietí?


Tri zlaté rady na záver
1. komunikujte vždy s diakritikou, používajte mäkčene, dĺžne, bodky, čiarky, medzery… A dajte si pozor na gramatyku.
2. máte právo vymazať alebo skryť každý vulgárny komentár, nevymazávajte však negatívne reakcie len preto, že chcete ututlať nespokojnosť
3. buďte osobný, nie však príliš. Odlíšte, čo pridávate na súkromný profil a čo na firemný



Potrebujete poradiť, ako sa o sociálne siete starať?

Vymyslieť peknú profilovku a titulnú fotografiu?

Napíšte nám.