Skip to main content

Za posledné dva týždne sa toho mnoho obrátilo naruby a viacerí z nás začali bilancovať skôr ako pred koncom roka. Prišli sme o istotu, pocit bezpečia a bežný život sa dostal úplne do inej dimenzie. Krajiny prijali opatrenia, ktoré im majú čo najefektívnejšie pomôcť vyriešiť túto šokujúcu situáciu. Okrem obmedzení obsahujú aj „nejaké tie“ ekonomické úľavy a podpory, rozhodne sa na ne však spoliehať nedá a straty budú zjavne väčšie.

Preto je aj v biznise nevyhnutné prijať opatrenia. Netreba sa s nimi však unáhliť a je dobré si ich premyslieť. Napomôže inšpirácia modelmi a dátami zo zahraničia, poučenie z minulosti ale aj zdravý sedliacky rozum. Zastavenie trhu aké sme nezažili ochromilo snáď každý sektor s výnimkou veľkoobchodov potravín, drogérií a lekární. Ostatní si tieto „vianočné tržby“ asi tak skoro nevychutnajú. Napriek tomu nie je potrebné podliehať panike. Potrebné kroky, ktoré napomôžu okamžitému spusteniu biznisu hneď po „otvorení trhu“ je však vhodné robiť už teraz.


Modely a dáta zo zahraničia

Väčšina grafov a tabuliek ukazuje prepady. Okrem recesie pohľad na ne spôsobuje aj depresie. Na druhej strane sa dá na tie dáta pozrieť aj optimistickejším a detailnejším pohľadom. Väčšina z nich totiž po prepadoch ukazuje ohromne rýchly rast vo viacerých sektoroch. Keď sa pozriete na marketingové dáta aj napriek poklesu nestagnujú. Gro spoločností sa akurát svoje komunikačné balíky snaží presmerovať na aktívne kanály – telku a online. Pretože vedia, že práve v čase krízy je potrebné komunikovať, akurát je veľmi podstatné vybrať správny spôsob, tému a zacielenie.


Poučenie z minulosti

Už v 2008 sme zažili veľký otras, kríza však na mnohých nemala až také extrémne následky ako sa predpokladalo. Mnoho spoločností značne utrpelo. Silnejší sa pozviechali rýchlejšie a ostatným to buď chvíľku trvalo alebo začali hľadať príležitosti inde. Kríza poukázala na mnohé nedostatky a tí, ktorí sa z nich poučili spevnili svoje základy. Keď sa trhy „prečistili“ a ustálili vznikli prázdne miesta a množstvo nových príležitostí, ktoré bola možnosť zaplniť. Rovnaký je predpoklad aj v súčasnej situácii, ako sa už ukazuje práve vzhľadom na obmedzenie pohybu, značne stúpa online vo všetkých smeroch. Rovnako ľudia menia priority a je veľmi pravdepodobné, že množstvo z nových priorít bude pre nich dôležitých aj v budúcnosti.


Priority

Ešte pred nedávnom by pre málokoho bolo prioritou mať poriadne umyté ruky a mať doma zásobu toaletného papiera, ryže či cestovín. Časy sa menia. Zrazu je prioritou číslo jedna ostať zdravý, a udržať si ekonomický štandard. Mnohé ďalšie ešte nedávno veľmi podstatné veci idú trochu do úzadia. V marketingu je vždy nevyhnutné počítať s ľudskými potrebami. Ako sa menia, tak je potrebné operatívne prispôsobovať a meniť komunikáciu. Keď je dnes najdôležitejšie bezpečie, zdravie či hygiena, treba zákazníkom ukázať, že sme v tom s nimi a sú to aj naše priority. Spolupatričnosť a podpora sa v súčasnosti skloňuje stále častejšie. Začali ste rozvážať jedlo? Robíte to pre ľudí, aby ste im pomohli a mohli tráviť čas zmysluplnejšie – povedzte im o tom. „Pustite ich do kuchyne“, nech vidia ako sa jedlo pripravuje, a že na 100% spĺňa hygienické štandardy. Predávate byty, vyzdvihnite ich silné stránky – bezpečie, komfort, útulnosť, veľký balkón či terasa. Po tom ako mnohí ostali zavretí doma, si o čosi viac uvedomujú silné a slabé stránky svojho bývania. Mnohé z aktuálnych priorít ostanú dlhodobo ukotvené v nákupnom správaní, preto je ich naozaj vhodné doplniť do komunikácie. Stavte na dobrý PR článok, kde vyzdvihnete pozitíva vašich produktov, ktoré ľuďom pomôžu a zjednoduchšia situáciu. Teraz majú naozaj mnohí čas čítať.

Už teraz je jasné, že nastavenie mysle ostane zmenené aj do budúcna. Okrem vytvárania rezerv si mnohí práve uvedomili aké je dôležité, žiť pre konkrétny okamih, svojich blízkych a starať sa o svoje zdravie. Dokonca aj robiť veci, na ktorých im záleží.


Sedliacky rozum

Ani v marketingu netreba podceniť zdravý rozum. Vyvarovať sa zbytočným chybám a robiť len premyslené zacielené kroky. Keď je obmedzený pohyb vonku, treba sa presťahovať dovnútra. Online a telka teraz zažívajú nevídané obdobie. Nielen preto, že sú ľudia zatvorení doma a sa nudia.  Vyhľadávajú informácie, kontrolujú situáciu, snažia sa zaujať a zabaviť svoje deti, aby mohli pracovať. Všetko sú to príležitosti, ktoré je možné uchopiť. Možnosť ako sa ľudom aj svojím zákazníkom ešte viac priblížiť, napríklad aj tým, že im poskytnete pomoc, vhodné informácie či podporu. Pocit, že sme v tom všetci spolu posilňuje putá a dôveru.


My vám radi pomôžeme zvládnuť komunikáciu v tomto období, rovnako aj využiť príležitosti v online priestore.