Každý potrebuje dobrý dizajn

Nový rok, nové výzvy. Na tie dizajnérske a marketingové sme v ateliéri po krátkom sviatočnom oddychu pripravení viac ako kedykoľvek predtým. V najnovšom rozhovore sa náš art director Peter Dlhopolček obzrel späť a prezradil, prečo je dôležité predvídať a byť mysľou vždy o krok vpred pred klientom.


V názve máš „grafik”, no v ateliéri neriešite iba vizuálnu stránku. Postupne ste sa prepracovali aj k obsahovému marketingu a sociálnym sieťam.

Nielen to. Klientom ponúkame široké portfólio služieb – od návrhu loga, cez vizitky a rôzne tlačoviny, tvorbu kníh až po realizácie eventov, menších či väčších výstav, produkciu prezentačných priestorov. Obklopili sme sa skvelým tímom šikovných ľudí – architektmi, fotografmi, medzi spolupracovníkmi máme naríklad aj stolára. Podľa špecifických požiadaviek klienta tak dokážeme vyrobiť napríklad aj stánok na veľtrh úplne na mieru. Nemusí sa nás báť osloviť ani človek s menším rozpočtom – snažíme sa vždy držať na uzde a pripraviť efektívne a kreatívne riešenia.


Užívatelia prešli od počítačov postupne k menším obrazovkám – tabletom a telefónom. Ladíš k tomu aj vašu tvorbu?

Áno. Snažíme sa prispôsobovať potrebám trhu, no tak, aby sme si zachovali svoj rukopis a štýl. Kedysi v mojej tvorbe prevládal minimalizmus – dnes, práve kvôli potrebe responzívneho dizajnu, musím robiť veci zaujímavejšie. Viac pracujem s vektorovou grafikou, ktorá je pútavá a vyzerá výborne aj na menších plochách. Pracujem viac aj s farebnosťou a samotnou typografiou.


Trendy na tento rok upúšťajú od animácií, pohyblivých obrázkov, blikajúcich bannerov a sľubujú príval čistoty a farebnosti. Taký váš profigrafický smer, však? Prispôsobuješ sa trendom?

Skôr je to o intuícii. Doba mi s grafikou v podstate nahráva – minimalizmus sa rozvinul do flat dizajnu, s ktorým veľmi radi pracujeme. Snažím sa tvoriť tak, aby boli naše produkty súčasné. Jednoducho ukázať ľuďom cestu. Ak klient príde s konkrétnou požiadavkou a cítim, že to nie je úplne ono, nebojujem s ním, len sa mu snažím ukázať iný smer. Odovzdám iba produkt, o ktorom som presvedčený, že je estetický a objektívne pekný. Čo sa týka spomínaných trendov, naše najnovšie práce sú farebnejšie a hravejšie – ale ako som vravel na začiatku, je to skôr o intuícii než o tom, čo je v móde. 


Akí sú vaši klienti? Menia sa z roka na rok ich požiadavky?

Bežne sa málo ľudí profesionálne aj neprofesionálne zaujíma o grafický dizajn. Naši klienti by sa dali rozdeliť do dvoch skupín – niektorí nám nechajú úplne voľnú ruku a všetko je o nás. Je to fajn, vždy som si vravel, že tiež nevysvetľujem pekárovi, ako sa majú piecť rožky. Myslím si, že klient by mal nechať grafika, aby si robil svoju prácu. Grafik tým žije, vzdeláva sa, zdokonaľuje sa aj 10 hodín denne a ak sa človeku páči jeho tvorba, mal by mu jednoducho dôverovať. V druhej skupine sú ľudia, ktorých dizajn viac zaujíma, sú edukovaní, vedia, čo je dobré a čo je nesprávne. Často majú konkrétnu predstavu, ktorú však väčšinou spoločne upravíme do profesionálnej podoby. Aby bol výsledný produkt stopercentný, jednoducho použiteľný a nadčasový.


Verejnosť si postupne začína uvedomovať hrozby vizuálneho smogu a čoraz viac firiem pristupuje k reklame zodpovedne. Snažíš sa klientom prehovárať do duše, ak majú megalomanské nápady?

Nestáva sa často, že by som urobil niečo, s čím nesúhlasím. V podstate sa to nestáva vôbec. Nedokážem urobiť a odovzdať škaredú vec. Ak má napríklad klient požiadavku na návrh polepu na výklad svojho obchodu, premýšľam nad tým, že okolo budú chodiť ľudia každý deň. Čo chcú vidieť?  Niečo pekné, estetické, nerušivé, niečo, čo ich bude lákať, aby vošli dnu. Niečo, čo ich nenahnevá. Veľmi ma teší, že stále viac majiteľov prevádzok a podnikov si to uvedomuje. Najlepšia reklama je predsa pohľad z vonku na plnú reštauráciu usmievajúcich sa spokojných ľudí  a nie trojmetrový polep s fotografiami jedla.


V podstate ideš sám proti sebe.

V podstate áno, idem proti nášmu zárobku. Nikdy sa však nesnažím ponúknuť klientovi to, čo nepotrebuje. Práve naopak, snažím sa mu uľahčiť podnikanie, pripraviť riešenie, ktoré bude jednoducho uchopiteľné, logo, s ktorým sa bude dať krásne pracovať, nálepku na dvere, ktorá bude funkčná a ešte aj pekná. A to všetko bez obrovských a zbytočných nákladov. Veď každý potrebuje dobrý dizajn.


Čiže sa profesionálnej grafiky a marketingu nemusí vzdať ani malý biznis.

Nemusí ani nemôže. Zistil som to aj na sebe. Prvý náš web som dal urobiť kamošovi za pár eur tak, aby spĺňal v podstate len kontaktnú funkciu. Ak by som však do toho už na začiatku investoval, som presvedčený o tom, že celý náš biznis by sa posunul inam – v očiach klienta by sme už na začiatku pôsobili oveľa profesionálnejšie. Keď som urobil novú stránku, ľudia nás začali vnímať inak. Tento rok plánujem ďalší redizajn, chcem sa priblížiť súčasnému čistému dizajnu. Práca pre klientov je však prednejšia.


Obuvníkove deti chodia bosé?

Áno, v podstate to platí. Po rokoch si viem určiť priority zákaziek, mám systém práce, tím spoľahlivých ľudí, všetky veci pre klientov robíme načas a popritom sme otvorení ďalším novým spoluprácam. Práve na tom sme si vybudovali biznis – na spoľahlivosti a dodržiavaní termínov. Mám rád vo veciach poriadok. Na pracovnej ploche aj v komunikácii s ľuďmi. Odchádza tak od nás vždy spokojný klient, ktorý sa k nám aj rád vráti, keď znova niečo potrebuje.


Ako dokážeš v čase, keď všetci meškajú, odkladajú a nikto nestíha, pracovať týmto spôsobom?

Som tak naučený. Snažím sa myslieť vždy o krok dopredu pred klientom. Ak mi niekto neodpisuje, neozýva sa, nečakám. Pošlem mu, čo mám hotové, dám mu chvíľu čas, nech sa k tomu dostane a potom mu zavolám. A aj inak – ak mám v zadaní pripraviť plagát k eventu, pripravím zároveň vopred aj titulnú a profilovú fotografiu na Facebook, pretože viem, že to bude potrebné. Snažím sa predvídať. Postupy pri takýchto prácach sú v podstate štandardné – už pri prvotnom návrhu grafiky pracujem systematicky a vytvorím tak dizajn, ktorý sa dá jednoducho použiť v rôznych médiách. Dokážeme tak pracovať efektívne, nezdržiavať seba a uľahčiť život klientovi.


Ako odlíši človek kvalitnú prácu dizajnéra od nekvalitnej?

Ťažko. Dizajnér ti sám má dať produkt, ktorý je dobrý. Musí to byť pekné, nesmie ťa to rozčuľovať, musí to byť funkčné. Chcem, aby biznis človeka, ktorý má osloví, fungoval. Keď sa mu bude dariť, bude sa dariť aj nám. Osloví nás, keď bude rozširovať podnikanie, povie o našej práci svojim známym…


Plánuješ tento rok nejaké workshopy, novinky?

Tento rok sa budem snažiť robiť to, čo doteraz, ale ešte o kus lepšie. Aj všetci v tíme.


Do vášho tímu prišla nedávno nová posila. Plánujete sa ešte rozšíriť?

Najnovšie k nám prišla Katarína, nová „junior“ grafička. Počas roka sa plánuje vrátiť aj naša kolegyňa Dagmar z materskej, rozbehli sme nové spolupráce, aby sme klientom ponúkli presne to, čo potrebujú.


Najnovšie sa mi do rúk dostala knižka Slovo od Tomáša Lazára, v ktorej si sa postaral o minimalistickú grafiku. Máš vo výhľade ďalšie knižné spolupráce?

Momentálne pracujeme napríklad na monografii Budatínskeho hradu a uvidíme, čo prinesú ďalšie mesiace. 


Rozhovor spracovala Zuzana z Rozhovory na Rohu. Na webe nájdete ďalší rozhovor s Petrom nielen o dizajne.