Firmy obliekajú do dizajnu

Stará pravda odveká

– šaty robia človeka už dávno neplatí len pre ľudí.


V modernej dobe sa značky a identity firiem obliekajú do dizajnu, ktorý vo veľkej miere rozhoduje o ich budúcnosti.


Rovnako ako kvalita výrobku či komodity, aj jeho vizuál stojí vo veľkej miere za tým, či sa produkt na trhu etabluje, bude sa mu dariť a v konečnom dôsledku, či sa bude dobre predávať.

Profigrafik.sk


Práve preto je grafik momentálne jedna z najžiadanejších profesií na trhu. To, že bez dobrej grafiky sa ani lístok na strome nepohne, si uvedomuje stále viac a viac spoločností a investuje do kvalitného vizuálu. Urobiť však dobrú grafiku nie je až také jednoduché. Každý klient má svoje vlastné špecifikácie, zameriava sa na rôzny typ zákazníkov. Rozdielne sú aj potreby, možnosti reklamy a v neposlednom rade vkus spoločností. Každé jedno zadanie od klienta je, dá sa povedať, jedinečné. Preto aj pri každom zadaní je potrebné dôkladne špecifikovať základné a dôležité atribúty, ktoré má vyhovujúca grafika obnášať. Obsah a forma by mala byť jasná už na začiatku, potom nastupujú kreatívne riešenia.


Posledná kontrola pred odoslaním do tlače… (zľava Anna Metlická – Target Agency, Monika Čakyová – Profigrafik.sk). FOTO: Kiush


„Skĺbiť obsah a formu je na grafike častokrát to najzložitejšie,“ hovorí Peter Dlhopolček z ateliéru  Profigrafik.sk. „A rovnako dôležitá ako nápad, je aj jeho realizácia. Niektoré nápady vo vizuálnej podobe vyzerajú úplne inak, ako si to zadávateľ na začiatku predstavuje. Sú potrebné viaceré rozhovory a stretnutia, kým sa docieli finálna verzia. Častokrát je potrebné začať úplne nanovo, niekedy však stačia malé úpravy a klient je spokojný,“ dodáva Peter, ktorého ateliér pracuje na kampani rekonštrukcie historickej budovy Elektrární, spolupracuje s vydavateľstvom Artforum, Mestským divadlom Žilina, Štátnym komorným orchestrom, či Stanicou Žilina-Záriečie.


O atraktivite tohto povolania hovorí aj grafička Monika Čákyová: „Grafik býva niekedy pri celom procese od vytvorenia značky až po samotnú realizáciu. Je to skvelý pocit, keď vidíte, ako potom ľudia vnímajú produkt, na ktorom ste sa podieľali.“ Za pravdu jej dáva aj pracovníčka spoločnosti TARGET Agency, s. r. o., ktorá využíva služby grafikov denne: „Grafik, ktorý vám poradí aj v praktických veciach, ktoré sa nevykonávajú len v počítači, je neoceniteľný.“ Ich prácu „nad rámec“ využila pri množstve kultúrnych a spoločenských podujatí, rozhovoroch so známymi osobnosťami, módnych prehliadkach, tvorbe časopisov, súťažiach, či politických diskusiách. „Koniec-koncov, aj toto je život grafika − spoločnosť, inšpirácia a komunikácia. Nie je to len o práci pri počítači, návrhoch webstránok, obálok knižiek a časopisov,“ dodáva Monika.


V pracovnom zápale… (Peter Dlhopolček – Profigrafik.sk). FOTO: Kiush


Často sa stáva, že sa kvôli jednej zákazke grafik zaoberá rôznymi funkciami. Od výtvarníka, cez marketingového manažéra, až po dodávateľa tlačových, či rôznych ďalších služieb. „Vo väčších firmách si grafici spravia svoje a ostatným  činnostiam sa venujú ďalší špecialisti. Žilina je však pomerne malé mesto. Dobrých grafikov tu pozná každý z brandže. Vie oceniť ich kvality a schopnosti. Je preto veľkým prínosom, ak navyše rozumejú aj marketingu, vedia, kde sa ako tlačí, kto vie zastrešiť ďalšie špeciálne služby. Prakticky sa vedia klientovi komplexne agentúrne venovať,“ hovorí Dagmar Bleyová, špecialistka na PR a marketing.


V ateliéri Profigrafik.sk (Dagmar Bleyová). FOTO: Kiush


Grafici sa často podieľajú aj na samotnej tvorbe produktu, nielen obalu. Majú svoje portfólio a kontakty. Ich práca je širokospektrálna, komunikujú s tlačiarňami a ďalšími dodávateľmi, spolupracujú s PR a marketingovými manažérmi. Prostredníctvom kreativity a dizajnu pomáhajú svojim klientom dosiahnuť ich ciele a dávajú tvár ich produktom. Preto toto kreatívne povolanie je právom uznávané a je viac než zrejmé, že každá dobrá značka potrebuje skutočne dobrého grafika.